neděle 3. července 2016

Obal na očkovací průkaz-fotonávod

Kolem mě létají jako zběsilí vrány a čápi, proto jsem se rozhodla našít pár obalů na očkovací průkazky. Jak jsem od kolegyňky zjistila, její starší dcera a mladší mají obaly zcela odlišných velikostí-jedna jej má jako malý sešitek, druhá spíš jako skládací kartičku. Poprosila jsem tedy o rozměry, vyrobila si papírové šablonky a pustila se do šití. A abych příště nemusela pátrat po tom, jaké rozměry jsem použila, návod jsem sepsala, můžete jej tedy směle využít.
Rozměr očkovacího průkazu ve stylu malého sešitku má 21 cm x 14,8 cm, malý skládací 7,5 cm x 10,5 cm. 
Na začátku jsem si tedy připravila dva látkové obdélníky: 18 cm x 24 cm pro vnitřní díl, 18 cm  x 24,3 cm pro vnější díl (přidala jsem 3 mm, aby látka při zavírání "netáhla", ale není to nezbytně).
 Na vnitřní část jsem nažehlila ronofix 100 +18g/m2 o rozměrech 22,1 cm x 16,2 cm. Jak je vidno z další fotografie, tuto část jsem i prošila, aby se ronofix při užívání "nekrabatil".
 Nyní si musíme připravit materiál, který budeme vrstvit  na vnitřní díl. Nachystala jsem si dva kočičkové obdélníky o rozměrech 16 cm x 18 cm (pokud budete našívat kapsičku na menší očkovací průkaz, je třeba látku, na níž bude umístěna, ještě více rozšířit, nakonec jsem tedy při dalším šití zvolila rozměr 19 cm x 18 cm). Druhý obdélník není třeba upravovat. Na polovinu každého z nich jsem z rubové strany nažehlila novofix B40+18g/m2 pro zpevnění, ale lze užít jakýkoli tenký vlizelín.
Červená látka je budoucí kapsička. Rozměry: 9,5 (nebo 10 cm) cm x 21 cm.
 Na obal je možné přišít i gumku pro zajištění obsahu, ale není to nezbytně nutné. Pokud ji chcete, určitě si nějakou připravte.
 Vše připraveno, jdeme šít. Na obrázku výše již máme připraveny boční části, jež umístíme dovnitř. Dva látkové obdélníky, na nichž máme z rubu nažehlený vlizelín či novofix (jak je vidět o dvě fotografie výše-ta nejvíce vlevo) přehneme na půl (delšími rubovými stranami k sobě), v místě ohybu při okraji prošijeme. Na fotce níže se již připravuje kapsička na menší očkovací průkaz-nejprve složíme látku napůl (přiložíme líce krátkých stran k sobě).
 Poté jednu "delší" stranu na šířku patky sešijeme.
 Sestřihneme růžek.
 Protočíme. Hrany pěkně upravíme, látku přežehlíme.
 Při budoucím horním okraji pro zpevnění prošijeme.
Tady bych chtěla upozornit, že samozřejmě se dá kapsička všít i jinak, ale já tentokrát zvolila tuto variantu. Druhou variantu uvedu níže.
A nyní jdeme vrstvit. Na budoucí levý vnitřní okraj jsem přiložila kapsičku, kterou pak ze tří stran přišijeme (je jasné, že vstup do kapsičky necháme na pokoji). Zde se jasně ukázalo, že jsem kočičkovou látku měla mít širší, zakrácený půlcentimetr mi pak opravdu chyběl a do mé budoucí kapsičky se nakonec vleze jen kartička pojištěnce.  Při dalším šití jsem již na rozměrech přidala.

 Případnou přebytečnou látku odstřihneme.
U dalších obalů jsem použila jiný postup našití kapsičky, proto v dalším výkladu používám jiné látky (kterých jsem měla už jen poslední zbytky, proto jsem je musela nastavovat).
 Rozměry použitých dílů: 2 kusy obdélníků 10cm x 18 cm (jeden podžehlen novofixem o rozměru 8cm x 18cm), jeden 10cm x 21cm (zde již přeložen a v ohybu prošit delším stehem)
 Na nepodžehlený obdélník položíme budoucí kapsičku (boční okraje a dolní část sedí přesně na sobě).
 Na tuto část (možno při pravém okraji kapsičku pro jistotu přišít, já to již neudělala) položíme líc k líci díl podžehlený novofixem.
 Při pravém okraji prošijeme (řekla bych, že steh mám široký 7-8mm).
 Díl rozložíme, přežehlíme, podél posledního sešití přeložíme.
 Takže nyní již mám díl s vyztuženými čmeláčky na spodní straně.
 Při pravém okraji delšími stehy prošijeme.
 Můžeme prošít i vlevo.
 Kapsičkový díl je hotov.
 Pokračujeme ve vrstvení- vezmeme vnitřní díl podžehlený ronofixem, na něj skládáme boky i s případnou kapsičkou. Při okrajích díly přišijeme.
 Zde již kolem dokola prošito.
 A tady již přišla na řadu gumička. Zda bude, či ne, je zcela na vás. Umístila jsem ji na vzdálenost jednoho palce od horního a dolního okraje pravého boku. Poté prošila, aby pevně držela na místě.
 Pomalu se blížíme do finále. Vezmeme si vnější látkový obdélník a přiložíme k navrstveným částem líc na líc. 
Pokud jste jako já přidali na délku vnějšího dílu 3 mm, bude se vám hodit následující postup. Pokud ne, prostě vše kolem dokola na šířku patky prošijte, nezapomeňte si však nechat menší otvor na protočení.
 Nejprve jsem k sobě přišila levý bok, pak pravý (ono je jedno, který dřív, jde pouze o to, že tyto dvě části jsou stejně vysoké jak na vnitřním navrstveném díle, tak na vnějším látkovém obdélníku).
 A nyní jdu sešívat delší strany. Protože je vnějšek přece jen o chlup větší (proto také leží stranou ke stroji, zatímco rub vnitřního dílu kouká na mě), abych látky zbytečně nenatahovala, zvolila jsem metodu nadzvedávání, rolování a nevím, jak jinak to ještě pojmenovat (prostě díl nadzvedáváme, aby si do sebe díly hezky "sedly"). Vnější díl se tím pěkně srovná s vnitřkem, není problém je vklidu spojit. Opět i zde nezapomeneme někde nechat malý otvor na budoucí protočení obalu.
 Sestřihneme růžky.

 Jdeme protočit obal.
 Otvor nejlépe ručně zašijeme.
 Ještě přežehlit a máme hotovo:-)))
Nyní stačí vložit do obalu očkovací průkaz. Jelikož žádný nemám, užila jsem svou papírovou šablonu. Vlezla přesně na chlup.
Snad tento návod pomůže i někomu dalšímu v ušití takového malého dárečku pro maminky nejmenších ratolestí. 
 Přeji hezké léto a užijte si co nejlépe dovolených, prázdnin a letní atmosféry.
H.

7 komentářů:

  1. Hani, prima nápad. Já šila na očkovací průkaz pro Aličku malou taštičku na zip.
    Dají se tam umístit i recepty a zdravotní průkaz a další drobnosti. Tvůj obal se mi moc líbí, tak asi také ušiju. Dík. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu rada,pokud bude navod vyuzit😏
      Mam jich uz celkem sest,snad cas dovoli,vyfotim a vlozim pro inspiraci😖

      Vymazat
  2. No tak to jsem měla vědět ... před pár dny ten návod někdo sháněl:-) Tak aspoň vím pro příště:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Moc děkuji za návod, je perfektní :-)

    OdpovědětVymazat