sobota 31. října 2015

Rámečkové taštičky-srovnání tří návodů

Nedávno jsem slíbila, že vyzkouším tři návody na rámečkovou taštičku a zrekapituluji své postřehy.
Od každé tvůrkyně (IraMa, Ajka, Kamuška69-tipovala bych, že všechny jsou členkami již poměrně velkého klubu marinek, první dvě určitě), které prodávají na Fleru, jsem vyzkoušela návod kvůli objektivitě minimálně na třech kusech. Většinou totiž u mě po prvním užití návodu ještě nemám zcela jasno, zkouším, bádám, hledám fígle. Ale podruhé a potřetí již jde práce jako po másle. Návody jsou seřazeny podle pořadí, kdy jsem je zakoupila, ale zároveň i od nejdražší po nejlevnější.

Taštička Dottie, jak ji nazvala Ira, byla první, na kterou jsem narazila. Spustila mezi marinkami přímo lavinu šití rámečkových taštiček, spousta z nich si ji hned po zveřejnění objednala.
Cenou stojí nejvýš. Grafika výborně zpracovaná. Zároveň nezahlcuje množstvím rad, jak něco udělat jinak. Prostě ukazuje rovnou cestu k cíli. Již na začátku Ira radí, jak si upravit střih na různé velikosti rámečků, jaké užít materiály, kolik spotřebovat výztuhy.
Rybičková šita s velikostí rámečku 16cm, zbylé dvě s velikostí 18cm
Rámečky se vsunují do tunýlků z boku, na každé straně 2 otvory
Na závěr můžete tunýlky zašít, což jsem i udělala
Jen konce zipů jsem našívala jinak, jak jsem sama zvyklá
Pro každý rámeček se počítá se samostatným otvorem z každé strany látky. Ty pak můžete, ale nemusíte ručně zapošít. Já je zašívala, švy měly tendenci vylézat a kazit celkový dojem.
Pokud nechcete kombinovat více jak jednu vnější látku, je tento typ ideální.
Na závěr nutno podotknout, že pro mě-jako samouka a amatéra-nebyl problém došít taštičku do úspěšného konce, určitě by to zvládly i zdatnější záčátečnice.

Poté následoval Ajčin postup. Opět graficky velmi zdařilý. Kde nestačí slova, fota mluví za vše, jsou velká, zřetelná, jasná. A také jich je opravdu hodně, tento návod je velmi podrobný.
Zvoleny střihy na velikost rámečků 14 a 16 cm

Již na začátku je detailně sepsáno, co vše budete potřebovat, jak velké kusy látek si máte připravit (vně i dovnitř), jaké výztuže nažehlit. Tyto taštičky jsou pevnější, i vnější látka je vyztužena (oproti Irčině postupu výše).
Zároveň zde autorka počítá s možností kombinace látek-boky a dno nemusí být z totožného materiálu. Dokonce bych řekla, že toto vypadá lépe, více propracovaně, profesionálněji, ale je to možná jen můj dojem. Samozřejmě je to pro vás jako švadlenky i více práce a času stráveného u stroje, ale výsledek za to stojí. Můžete využít i ozdobných stehů, i když toto Ajka neuvádí. To už je věcí vaší invence.
Na dno jsem využila zbytek proševu z minulého šití kabelky
Jako dno užita směsová dekorační látka
Zajímavý je i samotný otvor pro rámečky, který je pouze jeden (ve výše uvedeném návodu byl pro každý rámeček otvor zvlášť). Není jej vůbec nutné ručně zapošívat, je totiž díky jednomu bodu v návodu již začištěn. V podstatě jej na první pohled ani nespatříte. Co se týče šířky tunýlku, autorka popsala, jak si ověřit, že do něj rámečky budou bezpečně pasovat, popř. kdy přidat či ubrat půl až jeden centimetr.
Co mě potrápilo-kompletace vnější a vnitřní části. Ale když už jsem ji zvládla poprvé, další tři šly jako po másle.

Pokud jde o koncovky zipů, je zde nabídnuta možnost jednu stranu všít mezi vnější a vnitřní látku. Anebo nechat konce volně, našít na ně "ocásky, prdelky" apod. Popřípadě volný konec s koncovkou vsunout do interiéru tašky. Vyzkoušela jsem všechny alternativy, ale nejvíce mi vyhovuje tato, taštička se mi lépe zavírá i otevírá.

Nakonec jsem narazila na návod od Kamušky69. Pořídíte jej nejlevněji. Na grafické stránce by se ještě dalo určitě zapracovat. Pár věcí v postupu jsem si musela upravit, než jsem byla s výsledkem zcela spokojená. Ale po prvním ušití uvidíte, co je třeba vylepšit.
Určitě bych jej doporučila těm z vás, jež nechcete kombinovat více materiálů. Na vnější část můžete užít vcelku jeden kus materiálu, stejně tak i na vnitřní. V úvodu se dozvíte míry pro velikost rámečku 16 cm (celková délka i s boky činí 26 cm) i jak si je případně upravit pro jiné rozměry. Zip je dle mého zbytečně dlouhý, u dalších pokusů jsem jej zkracovala.
Rámečky mají velikost 16cm

Posléze jsem promýšlela, jaký materiál zvolit pro vnější část tašky. Určitě bych ronopast nepřižehlovala na vnější látku, pokud by byla z bavlny, po čase by se nám na ní objevily asi ne příliš pěkné "varhánky". Ale abych se držela postupu, vytáhla jsem kousky úpletu (nevadí totiž takovou výztuž užít např. na tričkovinu či jinou látku s příměsí polyesteru). Měla jsem doma ronofix 140+20g/m2 (ronopast již doma nemám), to se ukázalo jako nedostatečné, taštička není tak pevná, jak bych chtěla, přidala jsem tedy ronar fix 160+20g/m2 i na podšívku.Boky se sešívají 16cm ode dna na vnějších látkách, u podšívky 15,5cm na jedné straně, ve druhé se nechává otvor na protočení (u předchozích dvou postupů se taštička po sešití boků přetáčela skrze otvor ve dně). To se ve finále ukázalo jako nedostatečné, pod tunýlkem zbyly otvory mezi vnitřkem a vnějškem, jež jsem nakonec zašívala ručně. Stačilo ale přidat 2cm (pokud uberete v rozměru tunýlku, přidejte 0,5cm při sešívání boků) a nemusely zde vůbec být.
Zde je u prvního pokusu ještě patrné ruční prošití v oblasti pod tunýlkem
U druhého a třetího pokusu je oblast tunýlku prošita již v dřívějším bodě postupu strojově
Tento postup počítá se začištěnými vstupy pro rámečky, nicméně i tak jsem nakonec otvory zašívala, protože tunýlek pro ně měl mít šířku 2cm, po vsunutí kovových rámů zde jakoby "plavaly", u dalšího šití jsem nechala šířku tunelu 1,5cm.
Tunýlek široký 2cm, zipová část je zbytečně dlouhá

Tunýlek široký 1,5cm, zipy jsou na obou stranách zkráceny o 3cm
Díky předchozím zkušenostem s šitím kosmetických taštiček jsem si uměla poradit a některé "nedostatky" (možná jen pro mě, někomu by takto hotový výrobek třeba vyhovoval) upravit. Proto bych tento návod doporučila spíše alespoň trochu zkušenějším švadlenkám, aby úplné začátečnice nebyly zklamané (no, na druhé straně jako amatérka bych asi byla stejně šťastná, že jsem výrobek dokončila a vypadá obstojně:-).


Samozřejmě je možné na netu najít podobné návody i v cizím jazyce a s fotonávodem (např. zde), nicméně pokud dáváte přednost češtině a polopatickým postupům (a že já je upřednostňuji), rozhodně je z čeho vybírat.
Jestliže vás zajímá i samotné testování rámečků, článek o nich si můžete přečíst zde.
Tak co, zaujaly vás rámečkové taštičky? Pokud ano, přeji příjemné šití.
H.

7 komentářů:

  1. Nemam Slovo ty ses super nadherne co ty pracujes miluje takove vece .SUPER fakt zdravim Karin

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za srovnání návodů. Ty taštičky máš super :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Zrovinka si chci rámečkovou tašku ušít. Děkuji moc za srovnání. je za tím kus práce :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Wooou si super pekne si to zhrnula a pekne pošila. Ja som šila tieto taštičky oveľa jednoduchšie, možno v najbližšej dobe ich nafotim. Ako si písala navodov je už dosť a ešte si z nas každa aj niečo vylepší keď ich ušije viac kusov :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Musela som si pozriet aj dalsie tasticky, su krasne. Mna caka kabelka dosit, takze inspiracie nikdy nie je dost.

    OdpovědětVymazat